Referat fra mødet i ”paraplysamarbejdet” mellem bilklubber for engelske biler i Danmark
Mødet blev afholdt
Lørdag d. 16.marts 2024 kl:10:00 – 13:00
Hos Henrik Kjærs Bilmuseum
Ringstedvaj 112
Holbæk
Deltagere var:
Klub: | Navn: |
Jensen Klubben | Iwan Secher Marcussen |
Rootes | Ena Søndergaard & Kurt Færch |
Rover klubben | Jørn Kold & Poul Bækgaard |
Rolls-Royce og Bentley Club | Henrik Kjær & Ole Hviid-Nielsen |
MG Car Club Danish Center (Øst Danmark) | Henrik Pedersen & Torben Olesen |
Austin Healey Klubben | Mikael Hougaard & Steffen Höök |
Aston Martin Klubben | Bo Skifting |
Lotus Klubben | Stig Rabek??? |
Mødets første punkt var ”Nyt fra de enkelte klubber”:
Ena Søndergaard fortalte om den tilbagevendende begivenhed i Løgumkloster for engelske biler og lovede samtidig, at hvis man ønsker at afholde en tur i det sydlige Jylland – så ville hun meget gerne være behjælpelig. Der er masser af gode og spændende lokaliteter f.eks. en tur til øen ”SILD” (eller ”Sylt”) der foregår med biltog til den spændende Vesterhavs-ø.
Ena berettede envidere om, at mange storbyer i Europa har voldsomme restriktioner for biler der kan risikere at ”svine” – men man bør undersøge grundigt om restriktionerne også gælder Veterankøretøjer – der ofte er fritaget.
Bo Skifting: Aston Martin klubben har de samme vanskeligheder med at danne bestyrelser og også de har arrangementer sammen med den svenske klub og vil meget gerne deltage sammen med andre klubber.
Per Haagensen: Har været ude af TR bestyrelsen i nogle år, regner nu med snart at komme ind igen. TR har ligesom i mange andre af klubberne – har vanskeligt ved at ingen vil være med i bestyrelserne.
Klubben har kontakt med den norske og den svenske klub – og mange deltager på tværs af de nordiske grænser.
Jørn Kold: Roverklubben har pt.130 medlemmer og 4 faste annoncører – men medlemstallet dykker og man tænker på, at slå sig sammen med andre klubber. Økonomisk ta’r bladet ret mange penge. Roverklubben udsender blad 5 x om året – bladet er på 44 sider i A5 format. Det har sparet ret meget på at udsende bladet med distributøren DAO.
Klubben har fast en tradition om at deltage i Fredericia-messen sammen med Vauxhall og Lotus.
(I øvrigt burde Vauxhall være med i Englændersamarbejdet).
Mikael Hougaard: Efter at Austin-Healey klubben har sørget for et tilmelde sig betalingsservice slipper klubben for de fleste rykkere.
Jørn rykkede for deltagere i en tur til Gundsømagle, som desværre ikke havde fået ret mange fra andre klubber til at melde sig.
Torben Olesen og Henrik Pedersen fra MG-klubben fortalte om deres deltagelse i Gavnø og den vigtigt Copenhagen Classic Grand Prix – som flere af klubberne burde deltage i – og som kan sørge for at klubberne får deres egen stand på området. Klubberne kan finde kontaktfolkene på nettet. MG-klubben afholde mange småture og enkelte orienteringsløb hvert år og har også en årstur der den sidste uge i august går til Ærø. Klubben har 648 medlemmer i Øst Danmark og er opdelt i flere lokale sektioner.
Klubben udsender et A4 klubblad. Klubkontingentet er på kr:460,-
Klubben modtager også medlemmer fra de moderne MG-er. MG-Motors snakker om at betale et års kontingent til nye MG-ejere – for at lokke flere ind i klubben og derigennem at få flere interesserede i de nye MG-er.
Mikael Hougaard og Steffen Höök: Healey- klubben oplever en nedgang i medlemstal. Klubben har et samarbejde med den norske søsterklub.
Klubben har flere medlemmer udenfor bestyrelsen der har arrangeret ture.
Klubben har nu 50-års jubilæum i år og det skal fejres.
Ivan Marchussen: Jensen-klubben har en årlig weekendtur hvor der møder 12 – 14 biler. Ellers er det meget begrænset aktivitet. Vi arrangerer en ”åben” tur til Lammefjorden i april – der kommer snart mere information om den.
Ole Hviid-Nielsen: Flere af klubberne har et ønske om at få kontakt til ”gamle” engelske mekanikere. Den nye mekanikers uddannelse går i højere grad ud på at se på computeren hvilket modul der fejler – og skifte det.
Knud Færch: ROOTES har oplevet bøvl, da et medlem døde og efterlod en adskilt Hillmann i småstumper og man kan forvente at andre kunne komme ud for det samme.
Den engelske ROOTES forening har en række frivillige medlemmer til at tage sig af fællesskabet i mange lande – det koster intet at kontakte dem for at få hjælp.
Alle foreninger har et fælles stort problem: De unge har ikke interessen for de gamle biler. Henrik Kjær foreslog sammen med Ena Søndergaard, at man skulle starte en ”Unges Køredag”. Man kunne forestille sig, at invitere unge fra 16 – 30 årige til at køre tur fra forskellige lokationer i hele landet. På startstederne skulle der være mulighed for at vælge den biltype, man bedst kunne tænke sig at køre (med) i og så få en tur på et par timer – med et stop, hvor man kunne skifte køretøj og høre om de forskellige biler og de andres meninger om bilerne. Idéen skulle være at skabe interessen for bilerne – vel vidende at denne aldersgruppe ikke er de mest velhavende – men man skulle gøde drømmen om veteranbilen. Der var almindelig enighed om, at det kunne være fint at invitere unge fra tekniske skoler, DTU, og måske gymnasier. Vi vil forsøge at gå videre med ideen ved måske at gøde jorden hos Motorhistorisk for måske at få dem til at hjælpe med at få ideen videre. Ole Hviid-Nielsen ta’r kontakt til Johnny hos MHS i Nærum. Senere vil vi forsøge at danne en arrangemets-gruppe.
Næste møde bliver en lørdag omkring efterårsferien: Austin-Healey Club Denmark tilbød at afholde næste møde
Husk at vi kun er kustoder for en vigtig periode af kulturhistorien.
Ole Hviid-Nielsen (RREC)