Copenhagen Meeting

Sektionerne fra 6 lande holdt møde med Chairmann Julian Foster i København

Torsdag d. 22.februar afholdt Rolls-Royce Enthusiasts Club et internationalt møde for en række Europæiske sektioner I København, indkaldt og betalt af vores moderklub i England.

Mødet var indkaldt af Chairmann Julian Foster fra RREC-bestyrelsen og med sig havde han Lydia Chapmann – klubbens WEB-manager og fungerende Eventmanager.

Julian havde bedt bestyrelserne i Norge, Sverige, Danmark, Polen, Schweitz og Tyskland om at deltage med formænd og sekretærer. Fra os i Danmark deltog Ulrik Weiss og undertegnede.

 

Julian Foster havde forberedt en gennemgang af sine planer for fremtidens RREC. Den vigtigste del er at forstå det lidt vanskelige samarbejde med Sir Henry Royce Memorial Foundation, der er den fond, der ejer klubhuset Hunt House i Paulerspury ved Northhampton nord for London, samt en stor del af det historiske materiale der ligger i huset, herunder de fuldt dækkende arkiver, der stadig bliver fyldt op med aktuelle oplysninger om alle solgte Rolls-Roycer.

SHRMF er en fond, og har derfor særlig lempelige skatteregler. Fonden yder bl.a. bidrag til uddannelse af mekanikere og holder offentligt tilgængelige foredrag om emner, der er knyttet til Rolls-Royce og Bentley fra før den store skilsmisse i 2003, hvor RR blev købt af BMW oig Bentley af VW-koncernen.

 

MEN fonden er tæt på at løbe tør for midler – og har efterhånden kun pengene fra udlejningen af Hunt House (vores klubhus) som indtægt (bortset fra medlemsbidrag og gaver direkte fra SHRMF medlemmer (i alt ca. 120 aktive medlemmer (med stærkt nedadgående medlemstal))

En vigtig del af Julian Fosters tanke er derfor at lade RREC overgå til at være både klub og fond og nedlægge SHRMF. Hunt House har i hele husets tid været betalt og vedligeholdt af RREC – lejen har uhindret været fastsat af SHRMF.

 

Den nye fond under RREC skulle overtage Hunt House og bibeholde fondens ejendom, pligter og beskrivelser. Ideen er derefter at sælge den gamle og dyre ejendom – med de store byggemodnede grundarealer der ligger op til ejendommen, og derefter købe et hus – nærmere en international lufthavn, med mulighed for offentlig udstilling af de store samlinger i huset, samt med biludstillinger, som offentligheden skulle betale entré for at se, og med mulighed for internationale møder m.m.

 

Men det er dyrt, og derfor skal vores medlemstal forøges. Den proces er allerede i fuld gang, Bl.a. med indtægter fra den nyoprettede sektion i Indien og med en ny sektion i De Forenede Arabiske Emirater. Klubbens mål er at få 12.000 medlemmer på Verdensplan.

Yderligere vil man indføre, at et medlem, der skaffer nyt medlem får en god bonus.

 

Den aktuelle bestyrelse vil underbygge klubbens mål om at:

  • møde hinanden i den fælles intersse
  • holde foredrag og tekniske seminarer om bil-teknik
  • lave beskrivelser af historiske biler
  • medvirke til uddannelse af nye mekanikere og træningsdage for nye mekanikere
  • være en INTERNATIONAL klub
  • bygge tættere relationer til RR- og Bentley -Motors
  • RR og Bentley service assistance skal udbygges

 

De internationale mål skal underbygges ved, at der hvert eller hvert andet år afholdes Rally på Continentalt plan. Det er ligeledes et mål at gøre det gratis for medlemmer at hente tegninger og oplysninger om egne biler i arkiverne (efter at arkiverne er digitaliserede).

Derudover vil klubben holde min. 4 zoom-møder med bestyrelserne hvert år.

 

Mange ser lidt skævt til Ã¥rbogen – den tykke mursten med lidt artikler om Bentley eller Rolls-Royce –  der kommer bumpende ind i postkassen en gang om Ã¥ret. Men bestyrelsen vil forsøge at fÃ¥ mere om bilerne ind i bogen og sÃ¥ betaler bogen iøvrigt ca. £ 30.000,- til klubben om Ã¥ret.

 

Vi havde nok drømt om, at de Continentale Sektioner kunne komme igennem med et ønske om lidt lavere medlemskontingent fra næste år, men til trods for deltagernes ihærdige forsøg fik vi ingen tilsagn om lavere kontingent foreløbig.

 

Referat
Ole Hviid-Nielsen

 

 

 

 

 

 

Â