Lidt historie om “The Flying Lady”

Rolls-Royce motors er i gang med at beskrive historierne omkring de personer der har været væsentlige for Rolls-Royce Motors gennem de 120 første år. Hermed lidt om Elanor Velasco Thornton

Elanor Velasco Thornton var en stærk, intelligent, selvsikker og meget indflydelsesrig dame i en ellers mandsdomineret autoverden. Hun har en unik placering i Rolls-Royce’s historie – bedst kendt som model for Spirit of Ecstasy maskotten “Flying Lady”. Men hvordan hun blev maskot for RR-bilerne er en langt mere komplex og facinerende historie

Elanor Velasque Thornton

Eleanor Velasco Thornton blev født den 15. april i 1880 i det sydvestlige London. Man ved kun lidt om hendes tidlige liv: hvad der er sikkert er, at da det 20. århundrede begyndte, arbejdede hun som assistent for den sprudlende og karismatiske Claude Johnson, der var generalsekretær for Automobile Club of Great Britain & Ireland (senere RAC) og snart- kommende forretningspartner for Charles Stewart Rolls.

Elanor boede i en lang Ã¥rrække i et hus i Chelsea, der var befolket af forfattere – og med kunsnere og bohemer – en lang række af dem er kendte i dag – af gæsterne kan man bl.a. nævne Frances Beacon – og Sir Humpfrey Bogart. I husets kælder var der restaurant og drikkeklub – og i dag er der stadig natklub i huset. Elanor levede en slags dobbeltliv i den periode – om dagen en eksklusiv professionel assistent og sekretær – og om natten model for husets kunstnere.

Elanors liv ændrede sig fuldstændigt i 1902. En Britisk adelsmand ved navn John Walter Edward Douglas-Scott-Montagu fik en idé om at starte Englands første motorblad: The Car Illustrated. Og gennem en af sine venner mødte Montagu Elanor. Han faldt straks for hendes intelligente væsen og tilbød hende straks en stilling som redaktionsleder på sit magasin.

Eleanor accepterede, og den aristokratiske udgiver og hans nye kollega – 14 år yngre end ham – indledte snart en langvarig hemmelig affære.

Elanor blev gennem magasinet bekendt med Charles Robinson Sykes, der var illustrator for Magasinet. I den periode skulle Sykes fremstille en figur der skulle være kølerfigur pÃ¥ Sir Montagu’s Silver Ghost. Den skulle hedde “The Whisper” og skulle forestille en ung kvinde i flagrende gevanter med pegefingeren for munden. Det er uklart om figuren blev produceret som en gave fra Sykes til Montagu – eller om den blev lavet pÃ¥ opfordring fra Elanor er uklart. Men sikkert er det, at den er blevet benyttet til alle Rolls-Royce – modeller siden.

I december m̴ned 1915 drog Sir Montagu med skib til Indien for at blive Engelsk gesant der Рog hans veninde/elskerinde Elanor tog med.
Tragisk nok var Eleanor blandt hundredvis, der druknede, da P&O-passagerskibet SS Persia sank efter at være stødt på en mine i Middelhavet d.30.december 1915. Montagu var blandt den håndfuld overlevende: Han tilbragte tre dage på en omvendt redningsbåd, efter at have fået et brækket skulder. Han plejede også et knust hjerte. Ødelagt kom han aldrig helt over følelsen af tabet af Eleanor – som han naturligvis aldrig kunne tale offentligt om. Men resten af hans liv var hun med ham i ånden, uanset hvor han rejste i sin Rolls-Royce-bil.

Teksten er af Andrew Ball, Rolls-Royce Motors frit oversat fra engelsk af Ole Hviid   Chales Robinson Â