En af de knap så kendte

I serien om de knap så kendte personer der var med til at skabe og distribuere Rolls-Royce er vi nu nået til Ernest Hives

Ernest Walter Hines blev gennem sit virke i Rolls-Royce Motors en vigtig og uundværlig person – specielt for Henry Royce. 

Ernest Hives blev født d.21 april 1886 i Reading i Berkshire. Allerede som 12-årig startede han som læredreng i et lokalt ingeniørfirma, der som sideprodukt havde produktion af motorer og biler. Ernest var fasineret af køretøjerne og fik allerede tidligt lov til at køre bilerne rundt i firmaet når de skulle flyttes. Selvom Hives ikke havde nogen boglig baggrund havde han flair for motorer og biler og blev hurtigt den person der underviste købere i at køre bilerne. 
Hans tekniske forståelse og intuitive føling med bilerne og forståelse af den praktiske produktion skabte hans karriere fremover.

På et tidspunkt omkring år 1903 hjalp Ernest Hives en bilist, der havde problemer med sin bil – og den bilist han hjalp var tilfældigvis Sir Charles Steward Rolls. Charles Rolls var så imponeret over Hives løsninger på hans problemer, at han straks antog Ernest Hives som chaufør. Den unge mand steg hurtigt i graderne og kom ind som mekaniker i C.S. Rolls & Co, der på det tidspunkt var et velrenomeret salgsfirma i London.

Men at køre bilerne var det, som Hives brændte for og derfor skiftede Hives til firmaer der på det tidspunkt kørte forskellige racerløb – f.eks. Scottosh Reliabillity Trials i 1907 0g 1908.
i 1908 skiftede han igen til Rolls-Royce og det blev en starten på han spændende karriere fremover. Firmaet var nu i sit 4. år, og Hines blev ansat som testkører, hvilket var en helt ny type arbejde hols Rolls-Royce. Hines dannede en helt ny afdeling hos firmaet og hans viden og indsigt i motorer og bil-konstruktioner var uvurderlig for firmaet. Blandt andet af den grund blev hans designteam udvalgt til at køre holdbarhedsløb fra London til Edinburgh og tilbage i firmaets nyeste konstruktion Silver Ghost 1701, der var designet som eksperimentbil. 

1701 vandt stort og gennemførte hele løbet (794 miles) i højeste gear.

 

Mandatory Credit: Photo by ANL/Shutterstock (1475290a)

Hives fortsatte med at udvikle og gennemføre nye ideer for Rolls-Royce. Han havde stadig samme ungdommelige kærlighed til at køre biler. Mange af hans bekendte mente at han havde en sjette sans for kørsel og motorer.

Hines’ karriere fortsatte og han blev naturligt involveret i udviklingen af fly-motoere og nye bilmotorer. i 1937 blev Hines “Board Director” og “General Works Manager”. Hans mest epokegørende handling var at opsplitte firmaet i et bil og fly firma i to uafhængige firmaer.

I 1946 blev Hines udnævnt til administrativ direktør for hele firmaet og senere i 1950 bestyrelsesformand.  Samme år blev Hives udnævnt til “1st Baron Hives”.

Det er altså beretningen om en 12-årig knægt der med sparsom uddannelse steg til at være medlem af  “House of Lords”

Artiklen er inspireret tekst fra Andrew Ball