Måske har du allerede læst nedenstående i meddelelserne fra Motorhistorisk Samvirke. – men da ikke alle modtager meddelelserne ta’ vi den med her:
Noget af det der altid er snak om i veterankredse, er om transport af børn i veteranbiler. Især omkring børns anvendelse af sikkerhedsseler og sikkerhedsudstyr.
De fleste veteranbiler og historiske køretøjer er født helt uden sikkerhedsseler, eller kun med sikkerhedsseler ved forsæderne. Det har fået mange til at eftermontere sikkerhedsseler i deres veteranbil, men en eftermonteret sikkerhedssele er ikke altid en sikkerhedssele!
En sådan eftermonteret sikkerhedssele kan have stor sikkerhedsmæssig betydning ved et uheld, selv om den ikke er godkendt – og måske ikke kan godkendes.
Fabrikantens anvisninger og fastgørelsespunkter
En sikkerhedssele er kun “godkendt sikkerhedsudstyr” i lovens forstand, hvis den er monteret efter køretøjsfabrikantens anvisninger, og i de af fabrikanten monterede fastgørelsespunkter.
Spørgsmålet om sikkerhedsseler/sikkerhedsudstyr i historiske køretøjer er selvfølgelig mest aktuelt omkring transport af børn i køretøjet. For det første selvfølgelig af hensyn til børnenes sikkerhed, og for det andet fordi det kan udløse et klip i kørekortet at transportere et barn under 15 år i strid med reglerne.
Om børn i biler skelnes der mellem børn under 3 år, børn fra 3 år til under 15 år, samt børn fra 3 år med en højde på under 135 cm.
Børn under 3 års grænsen
For børn under 3 år er reglen klar. Disse børn skal altid anvende godkendt sikkerhedsudstyr tilpasset barnets alder og størrelse (liftsele, barnestol osv.). Sikkerhedsudstyr til børn skal være godkendt og mærket i henhold til bekendtgørelse nr. 1002 af 16/09/2014.
Her skal lægges mærke til “godkendt” – det skal tages helt bogstaveligt. Børn under 3 år kan ikke lovligt anvende en plads med en eftermonteret ikke godkendt sikkerhedssele.
Hvis der ikke er godkendte sikkerhedsseler monteret efter fabrikantens anvisninger i veteranbilen, må børn under 3 år ikke transporteres i køretøjet. Gennem en prøvningsinstans kan man dog få godkendt uoriginale forstærkninger og monteringer, i henhold til kravene i Færdselsstyrelsens VOSAK (Vejledning om syn af køretøjer af 27. juni 2024 – Se afsnit 10.02.001 – afsnit 6)
For at undgå de mulige klip i kørekortet, skal eftermonteringen derefter godkendes i en synshal, og noteres i Det Digitale Motorregister (DMR) med ”Sikkerhedsseler eftermonteret”. Ved efterfølgende syn, skal synsvirksomheden kontrollere om der er ændringer i antal sæde og ståpladser, og om der er nye forankringspunkter der endnu ikke er godkendte hos en prøvningsinstans.
Lempeligere regler fra 3 til 15 år
Børn fra 3 år til under 15 år må gerne sidde på bagsædet, selv om der ikke er godkendte sikkerhedsseler ved bagsædet.
Et barn fra 3 år der er under 135 cm høj, som sidder på en plads med en godkendt sikkerhedssele, skal anvende godkendt sikkerhedsudstyr tilpasset barnets alder og størrelse (barnestol, selepude osv.).
Børn på forsæde eller bagsædet
På politiets hjemmeside fremgår det, at et barn skal benytte forsædet, hvis forsædet er forsynet med godkendt sikkerhedssele. Dette er imidlertid en halv sandhed, idet det kun gælder, hvis der ikke sidder en anden på dette forsæde. Dette fremgår af cirkulæreskrivelse nr. 112 af 07/12/2009.
Der er i reglerne om børns anvendelse af sikkerhedsudstyr en undtagelse om “lejlighedsvis befordring over korte afstande”. Men denne undtagelse gælder ikke for forældre, stedforældre, plejeforældre, og i et vist omfang bedsteforældre. Dette fremgår af samme cirkulæreskrivelse.
– Peder Jensen
3. juli 2013