I år kan vi fejre 120-året for mødet mellem Henry Royce og Charles Rolls, der er startede det berømte bilmærke
Selvom det er Deres to navne, der er Verdensberømte, ville Rolls-Royce, som vi kender det, måske aldrig have eksisteret uden andres indgriben, indflydelse og bidrag. Vi husker de afgørende aktører, men de er måske mindre anerkendte af eftertiden, men alligevel absolut essentielle for Rolls-Royce-historien – derfor bør vi passende begynde med manden, der arrangerede det første historiske møde.
Henry Edmunds blev født den 20. marts 1853 i Halifax, West Yorkshire. Hans far, en ingeniør og jernhandler, gav ham en uformel læreplads, hvorfra den unge Henry udviklede en vedvarende lidenskab for den dengang nye verden af elektricitet. Efter at have været ven med Joseph Swan (opfinderen af glødepæren) blev han sælger for Swan Lamps-firmaet. Blandt hans kunder var Royal Navy: I 1881 blev HMS Inflexible det første britiske krigsskib, der blev belyst med elektriske pærer. Han var også venner med Thomas Edison (opfinderen af næsten alt andet) og var til stede ved både den første vellykkede lydoptagelse og telefonopkald.
I 1886 blev Edmunds partner i elektriske kabelproducenter WT Glover & Co med base i Manchester. Virksomhedens formuer blev forøget med Ã¥bningen af Manchester Ship Canal i 1894 – og mere specifikt havnen og verdens første dedikerede industriomrÃ¥de, Trafford Park, ved siden af kanalen. Glover’s vandt kontrakten om at levere kabler til et enormt lysbuesystem, som blev designet og fremstillet af et andet Manchester-firma, F H Royce & Co, ejet af en Henry Royce.
For at fuldføre værkerne havde både Royce og Glovers brug for kapital. Gennem en kompleks række af omorganiseringer, navneændringer, gensidige aktiebesiddelser og ledelsesoverlapninger mellem deres respektive firmaer, blev Henry Royce og Henry Edmunds nære forretningsforbindelser og nære venner.
I 1899 sluttede Edmunds sig til Automobile Club of Great Britain & Ireland (senere Royal Automobile Club eller RAC). Edmunds blev betaget af biludviklingen og anvendte ivrigt sit idérige, opfindsomme sind på den nye teknologis utallige udfordringer og muligheder. Året efter deltog han i 1.000 Mile Trial fra London til Edinburgh og tilbage, arrangeret af klubbens imponerende og sprudlende sekretær, Claude Johnson. Blandt deltagerne var også The Hon Charles Stewart Rolls, og de tre blev faste venner.
I 1904 gik Edmunds ind i firmaet Parsons Non-skid Co Ltd, som lavede bildæk. De deltog i en konkurrence, Slide Slip Trials, i slutningen af april samme år, Edmunds spurgte Royce, om de kunne bruge hans første 10 H.P. bil. Royce indvilligede, og bilen blev hastigt sendt med tog til London, hvor Edmunds kørte den med succes i 1.000-mile-begivenheden. Charles Rolls deltog også, men der er ingen registreringer af, at han havde noget med Royce-bilen at gøre.
Edmunds var enormt imponeret over 10 H.P. Han vidste ogsÃ¥, at Rolls desperat ledte efter en britisk fremstillet bil af høj kvalitet, som han kunne sælge i sin blomstrende London-butik. Han var fast besluttet pÃ¥ at bringe de to mænd sammen, og fortjener sin plads i historien, da han den 4. maj 1904 pÃ¥ The Midland Hotel i Manchester annoncerede: “Henry, mÃ¥ jeg introducere Charles Rolls”.